Zagreb, Balaton en meer... - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Cornelis Lam - WaarBenJij.nu Zagreb, Balaton en meer... - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Cornelis Lam - WaarBenJij.nu

Zagreb, Balaton en meer...

Door: Cornelis

Blijf op de hoogte en volg Cornelis

18 Maart 2007 | Kroatië, Zagreb

Donderdag 15 maart was het hier een nationale feestdag, die zo'n 100.000 mensen aangrepen om een flinke demonstratie op touw te zetten. Er moesten traangas en waterkanonnen (en misschien ook wel handboeien en pepperspray) aan te pas komen om het niet al te veel uit de hand te laten lopen. Ik was die dag niet in de buurt. Er was namelijk een grote internationale conferentie in de kerk waar ik met Gaby en Eva heen ging. Heb daar weer mensen van over de hele wereld ontmoet en een hele leuke en leerzame dag gehad. 's Middags met een groep jongeren naar het eiland gegaan en daar voetbal en frisbee te spelen. 's Avonds gingen Corine en Kristof ook mee naar de kerk en we zijn daar gebleven tot 23.00. Vervolgens merkten we dat niet alle bussen het normale traject reden (vanwege de demonstratie) en moesten we dus een taxi nemen.

Vrijdagochtend vertrokken naar Zagreb met Corine, Zeke en Kristof. Na een treinreis van 6 uur kwamen we aan in Zagreb. De eerste twee uren gingen verloren aan het zoeken naar een geschikt hostel. We hadden er van te voren één opgezocht op internet, maar na ruim een uur zoeken en de weg vragen, bleek dit hostel al vol te zitten. We werden doorverwezen naar een groot ongezellig hostel waar we toch maar gebleven zijn (het was tenslotte maar voor 2 nachten).

Spullen daar laten liggen en daarna de stad in. Zagreb is een niet zo grote en mede daardoor erg gezellige stad. De kathedraal is indrukwekkend en er zijn veel gezellige smalle straatjes die een beetje Italiaans aandoen!! Ook zijn er erg veel parken in de stad en met 22 graden was het daar goed toeven. En het ijs is zo goed in Kroatie:D:D! We wandelden nog wat rond, aten en dronken wat en daarna vroeg naar bed (moe van de reis).

De volgende dag hebben we twee citytours te voet gedaan en al het moois van Zagreb gezien. Het was die dag St. Patricksday en in één van de parken kon je de hele dag genieten van Ierse muziek en de daarbij behorende taferelen!! Jaded Sun sloot het festival op een waardige manier af, waarna veel Ieren lallend de binnenstad introkken. Ondertussen leerden wij Zeke wat Nederlandse woorden... Ik heb Zeke, Corine en Kristof trouwens wijs gemaakt dat het kroatische woord 'cmar' proost betekend. Dit was één van de weinige woorden die me nog was bijgebleven van mijn Kroatie vakantie van twee jaar geleden!

Na anderhalve dag hadden we wel het idee dat we een groot deel van de stad gezien hadden en we besloten zondagochtend om 07.20 op de trein richting Budapest te springen. Rond 13.00 sprongen we er in Siofok, bij het Balatonmeer, weer af om daar te genieten van het mooie weer. 's Zomers trekt dit plaatsje enorm veel toeristen, maar nu was het er lekker rustig.

Na mijn hacky sack (een uit Canada overgewaaide nieuwe hobby) skills nog wat geoefend te hebben met Zeke gingen we om 17.00 weer richting station voor een ritje van nog eens 2 uur naar Budapest! Toen bleek een korte broek toch wel fris te zijn!!

We zijn in de dagen daarvoor ook nog naar bios geweest, getennist in de zon, lessen gevolgd, dierentuin, Van Gogh museum en nog veel meer. En het weer is hier echt super, maar het gaat kouder worden heb ik gehoord:(!

Tot de volgende keer maar weer!

• 18 Maart 2007 - 19:57

Rolf:

Goed bezig daar!
    Gisteren tegen SVW geoefend en 5-1 klop gekregen. Dus je weet wat je te doen staat als je weer terug bent...

Veel plezier nog!

• 18 Maart 2007 - 20:17

Krop:

je bent idd lekker bezig daarzo :)
    heb je btw nog n verdwaalde schoonmaakster gezien in kroatië met een Lulle-shirt?

• 18 Maart 2007 - 21:21

Johan:

He super jo om weer wat van je te lezen...
    Elke keer als ik je verhalen lees krijg ik ook wel zin om een lekkere lange trip te gaan maken..!!!

gr.johan

Have Fun

• 18 Maart 2007 - 23:38

MaartenVH:

Eigenlijk ben je een vervelend mannetje. Je gaat voor drie maanden naar Budapest en in die tijd breng je nog een bezoek aan Wenen, Bratislava en Zagreb en lezen we bijzonder weinig over studie-activiteiten. Je bent zeer te benijden...

• 19 Maart 2007 - 12:06

Ab:

Goh dat ze van dat ene doelpunt van Kluivert een hele feestdag maken joh!

PSV - AJAX: 1 - 5

• 25 Maart 2007 - 18:02

Klaas:

lekvogels op weg naar de derde periode!!
    noordeloos-lekvogels 1-5!!!
    zelf alles winnen en hopen dat vvac nog een misstap maakt, ze hebben wel een makkelijker programma (gorkum uit, noordeloos thuis, streefkerk uit), dus het zal lastig worden, maar niets is onmogelijk in de voetballerij.

• 27 Maart 2007 - 19:24

Brandpunt Nieuwland:

Groeten van alle DAMMERS vanuit Dorpshuis Brandpunt.