Zootje ongeregeld - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Cornelis Lam - WaarBenJij.nu Zootje ongeregeld - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Cornelis Lam - WaarBenJij.nu

Zootje ongeregeld

Door: Cornelis

Blijf op de hoogte en volg Cornelis

17 Februari 2007 | Hongarije, Boedapest

Als er in Nederland wat opstartproblemen zijn op school dan blijft dat meestal beperkt tot een leraar die 5 minuten te laat is of een lokaal dat iets te klein is. Hier betekend dat echter dat er in één week 3 lessen niet doorgaan, twee keer een sporthal dubbel ingeroosterd is en dat je het overgrote deel van de lessen met minder dan 10 studenten volgt. En dan vergeet ik nog te vertellen dat het Engels van de meeste docenten minder goed is dan dat van een analfabeet uit de rimboe op Zuid-Sulawesi.

Oh... nog even over de lessen. Het gros van de leraren is oud en het is dan ook niet zo verwonderlijk dat zij methoden gebruiken die ouderwets zijn. Zo moest ik tijdens 'Theory of training' 2 keer herhalen (oplezen) wat de docent net daarvoor gezegd had. De praktijklessen waren over het algemeen wel erg leuk. Lekker veel sporten zonder al te veel onderbrekingen. Ik volg de meeste lessen in het derdejaarsprogramma. In die klas zitten alleen maar cyprioten plus Cory (mister Barbedos) en nu dan wat erasmusstudenten uit heel Europa. De cyprioten zijn nogal luidruchtig maar wel aardig. Als praktijklessen had ik deze week volleybal, voetbal, conditioning, basketbal (maar ging niet door) en school games. Vooral dat laatste was op vrijdag een leuke afsluiter van de week. Een jonge lerares en eindelijk een aantal van ongeveer 20 studenten. Allerlei leuke spellen gedaan die je prima op je stageschool kunt gebruiken. Bij de theorielessen vond ik Hongaars erg leuk. Ik kan me inmiddels voorstellen en wat simpele dingen vertellen en vragen. Erg leuk!!

Maandagmiddag klopte er trouwens een Hongaarse jongen bij me aan die doodleuk kwam vertellen dat hij mijn gids was om me uit te leggen hoe het hier allemaal werkt enzo. Ik heb hem toen maar met handen en voeten (engels sprak hij nauwelijks) uitgelegd dat ik hier inmiddels ruim 3 weken ben en dat ik ondertussen zo ongeveer wel weet hoe alles hier in zijn werk gaat, uiteraard heb ik hem wel bedankt voor het aanbod! Gisteren was er een bijeenkomst met alle Erasmusstudenten. De mensen in het international office hadden bedacht dat de kamers meer gemixt moesten worden qua nationaliteiten. Dat zou betekenen dat er heel wat mensen moesten verhuizen. Iedereen zat braaf ja te knikken, maar eenmaal weer buiten besloten we het gewoon zo te houden (en nu maar hopen dat er niet te veel controle komt, want er moesten wel naamplaatjes opgehangen worden naast de deur met de nieuwe indeling). Deze week zijn er trouwens ook vier Portugezen aangekomen: Joel en Elio (kamer naast mij) en Paulo en Antero (beneden). Ze spreken btw beter engels dan ik verwacht had, dus er is behoorlijk met ze te communiceren.

Ook ben ik al twee keer wezen hardlopen (één keer het Sziget eiland rond), heb ik mijn eerste voetbal(trainings)wedstrijd in de benen en heb ik het zwembad al getest. Donderdag was het eerste schoolfeest en ook dat was de moeite waard. Het was een soort carnavalsfeest dus er waren heel wat mensen uitgedost op een manier die je niet elke dag ziet. De volgende ochtend heb ik atletiek maar laten schieten...

Vandaag eindelijk weer een vrije dag. Ik besloot vroeg op te gaan om als eerste in te kunnen schrijven voor de was. 07.45 bleek vroeg genoeg te zijn. Daarna met Corine, Kristof, Gaby en Eva naar een groot park om wat ultimate frisbee te spelen. Was echt superleuk! We werden na 20 minuten vergezeld door een dronken zwerver die naar eigen zeggen gisteren een wedstrijd in Stockholm had gebokst en vandaag naar Rome moest voor een belangrijke wedstrijd. Tuurlijk en dan kom je tussendoor even in je oude versleten kleren in een verlaten park in Budapest op een bankje zitten. Gelukkig vertrok hij na wat aandringen en speelden we nog even twee tegen twee ultimate frisbee. Vanmiddag met Zeke, Kristof en Corine het Buda castle bezocht en dat was ook zeker de moeite waard. Ik zou nog veel meer kunnen vertellen, maar hier laat ik het maar even bij voor vandaag! Warme groet vanuit Budapest en bedankt voor al jullie reacties (blijven doen)!

Sziastok

  • 17 Februari 2007 - 22:26

    Floortje:

    Haha, inderdaad lekker geregeld op die school van jullie :D Maar toch wel tof om eens mee te maken, lijkt me! Nog steeds heerlijk daar?
    Dikke kus uit Amsterdam!

  • 18 Februari 2007 - 09:31

    Maarten:

    Het zal weer eens niet waar zijn; staat er een jonge lerares voor de klas, vindt Nelis het ineens erg leuk. Je bent ook wel een beetje voorspelbaar he :)

    Dikke kus uit Heukelum

  • 18 Februari 2007 - 17:33

    Rolf:

    Leuk om te volgen die verhalen! Bij de plaatselijke vogels gaat het z'n gangetje. We waren vrij vanwege carnaval dus hebben we maar gezaalvoetbald.
    Veel plezier nog!

    mzl Rolf

  • 18 Februari 2007 - 20:50

    Klaas :

    ey Nelis,

    Die man rechts op de foto van het kleine meningsverschil heeft gewoon gelijk hoor!! En doe die jonge lerares maar de groeten van mij!!

  • 19 Februari 2007 - 22:22

    Pake:

    Mooie verhalen Corneel,maar eerst prate je met bomen en nu met weer iets anders,alles toch wel oké?

  • 20 Februari 2007 - 17:40

    Berdike:

    Hee Corneel!

    Ziet er allemaal leuk uit! Mooie foto's (zag ik daar niet de foto van een ijsbaan waar Rintje R wereldkampioen werd?!)! Goed naar je zin zeker?

    Dikke kus!

  • 21 Februari 2007 - 21:58

    Johan:

    He cornelis...

    Het gaat allemaal wel goed daar he zo te horen.
    En ja dat je een schoolfeest heb met carnaval komt toch goed uit,lijkt het net of je beetje in Nederland ben he.

    veel plezier nog!!!

    Gr.johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Cornelis

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 12759

Voorgaande reizen:

21 Januari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: